تماس با ما   صفحه اصلي   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي


دکتر حداد عادل:

پیش نویس سند ملی تحول علوم انسانی تدوین شده است


جلسه 129 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد.


به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه دکتر غلامعلی حداد عادل طی سخنانی گفت: پیش‌نویس سند ملی تحول علوم انسانی توسط این شورا با همکاری شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین‌شده و هفته پیش در اجلاس مشهد مقدس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی افزود: امیدواریم این سند با در نظر گرفتن همه نظریات تدوین و در دسترس قرار گیرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تقویت ارتباط با حوزه علمیه قم و سایر حوزه‌های علمیه نیز به صورت جدی در دستور کار قرار دارد.
در ادامه جلسه، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در دانشگاه‌ها با اشاره به برخی از عکس‌العمل‌های منعکس شده از جانب برخی از تشکل‌های علمی در قبال برخی از اقدامات انجام شده، گفت: صرف نظر از انگیزه‌های سیاسی این‌گونه موضع‌گیری‌ها به نظر می‌رسد شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی بیشتر از نحوه عملکرد شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی لازم است.
وی افزود: بسیاری از اساتید دانشگاه‌ها که حتی سلیقه متفاوت سیاسی دارند، نسبت به موضع تحول و ارتقاء علوم انسانی نظر مثبتی دارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر برخی از ابهامات ایجادشده نسبت به موضوع تحول علوم انسانی برطرف شود یک ظرفیت عظیم دانشگاهی پای کار خواهد آمد.
در ادامه جلسه و با توجه به تصویب کلیات رشته درسی "اقتصاد شهری" در مقطع کارشناسی ارشد در جلسه پیشین، جزئیات سرفصل‌های این رشته درسی به بحث و بررسی اعضا گذاشته شد.
در این بخش اعضا ضمن تأکید بر لزوم محوریت عبودیت و مسجد در شهر اسلامی، ساماندهی اقتصاد شهری با توجه به این محوریت را مورد تأکید قرار دادند.
در بخش دیگری از سرفصل‌های این رشته درسی ابداع راهکارهای نوین تأمین مالی برای اداره شهر بر اساس مبانی اسلامی، رعایت موازین شرعی در ساخت‌وساز شهری، پس از ارائه این سرفصل‌ها و با رأی مثبت اعضا جزئیات سرفصل‌های مقطع کارشناسی ارشد رشته اقتصاد شهری از تصویب گذشت.
در ادامه جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی، بررسی سرفصل‌های رشته درسی "مددکاری اجتماعی" در مقطع کارشناسی بود که گزارش کارگروه مربوطه پیرامون این موضوع ارائه شد.
این گزارش با اشاره به اهمیت و حساسیت این رشته درسی در کاهش اثرات آسیب‌های اجتماعی به عنوان یکی از معضلات فعلی جامعه، کاربردی شدن و به‌روزرسانی این رشته درسی جزء مهم‌ترین رویکردها در تدوین سرفصل‌های این رشته درسی برشمرده شد.
در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به سابقه تاریخی مددکاری اجتماعی در معارف اسلامی و لزوم تبیین نظریه اسلامی رفاه و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مواردی مانند توأم بودن امور دنیوی و اخروی در نگاه اسلام به جامعه، عبارت تلقی شدن خدمت به طلاق به عنوان مبنای نگاه اسلام به مددکاری اجتماعی و نقش خانواده در پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی نیز مورد تأکید قرار گرفت.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گزارش کارگروه علوم اجتماعی پیرامون رشته درسی مددکاری اجتماعی، توجه به نقش تعلیم و تربیت در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، کارکرد روانشناسی اجتماعی در این زمینه و توأم بودن آموزش عملی و نظری نیز مورد تأکید و توجه قرار گرفت.
پس از بحث و بررسی اعضا پیرامون سرفصل‌های ارائه شده این رشته درسی به تصویب شورای تخصصی تحول و ارتقاء  علوم انسانی رسید.
كد خبر:38832
منبع خبر:دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
تاريخ خبر:1395/10/18