تماس با ما   صفحه اصلي   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي


مقصود از تحول علوم انسانی مشخص کردن جایگاه ملت مسلمان ایران در این تحول است.

اولین همایش ملی "بومی سازی برنامه درسی؛ چیستی و چگونگی" سوم خرداد ماه در محل دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

مقصود از تحول علوم انسانی مشخص کردن جایگاه ملت مسلمان ایران در  این تحول است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس شورای تخصصی تحول  در علوم انسانی در افتتاحیه این همایش با گرامی داشت سالروز آزادی خرمشهر اظهار داشت: علم و فناوری یکی از مظاهر استقلال طلبی مردم ایران است و آن روزی که مردم شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی سر دادند، بومی سازی علوم از دل کلمه استقلال بدست آمد.

رئیس شورای تخصصی تحول در علوم انسانی با اشاره به مصداق استقلال طلبی افزود: معنایش  این است که ما ملتی نیستیم که در برابر تولیدات علمی دیگران منفعل صرف باشیم که هرچه در جای دیگر تولید و تالیف کردند، چشم بسته تحویل بگیریم و استفاده نماییم. وی اضافه کرد: یک ملت مستقل، خود باید هویتش را در علمی که می آموزد، نشان دهد. وی در ارتباط با بومی سازی اشاره و بیان کرد: دقیقاً باید مرادمان از بومی سازی را تعریف نموده و حد و مرز آن را مشخص کنیم.

دکتر حداد عادل اضافه کرد: حرکتی که دانشگاه علامه طباطبائی برای تبیین ماهیت بومی سازی آغاز کرده است امری بجا و آکادمیک است و باید جدی گرفته شود. وی تاکید کرد: این امر باید مفهوم سازی شده و ظرافت های لازم در آن اعمال شود. بومی سازی در عین حال که جلوه ای از استقلال طلبی ما است و بُعد حماسی دارد ولی این بُعد حماسی نباید ما را به هیجانات گمراه کنند بکشاند، ما باید معقول فکر نمائیم.

رئیس شورای تخصصی تحول در علوم انسانی با بیان تعریفی از بومی سازی اظهار داشت: بومی سازی عبارت از دخالت دادن خصوصیات یک جامعه در انواع علوم و به کارگیری این علوم در نیل به اهداف خاص آن جامعه است. وی تصریح کرد: لازم است معین کنیم که مقصودمان از بومی سازی چیست؟ ما در علوم در هر علمی یک تعریف داریم که این علم چیست که این علم با چه روشی و چه هدفی کار می کند.
وی با تقسیم علوم از حیث تعریف، روش و فایده به دو دسته طبیعی و انسانی خاطر نشان کرد: بومی سازی در هریک از دو نوع علوم در موقعیت های مختلف تاثیر خود را می گذارد. به عنوان مثال در ریاضیات موضوع و روش در همه جای دنیا یکی است و این علم به دلیل ماهیت مجرد از عالم خارج، کمتر از بقیه رشته های علمی در معرض تأثیرپذیری از خصوصیات جوامع قرار می گیرد، اما در علوم طبیعی بومی سازی موضوعیت پیدا می کند.

دکتر حداد عادل با یادآوری این موضوع که نگاه ما به فلسفه علوم طبیعی همان نگاه دنیای غرب نیست اذعان کرد: مسلماً در غرب یک نگاه فلسفی خاصی  به علوم است. اما بومی سازی و بومی شدن در این علوم طبیعی و فنی در سه جنبه تعریف، روش و هدف و فایده اثر می گذارد. یعنی نوع بهره ای که از علوم می برند، کشور به کشور و از جامعه به جامعه بر حسب ارزش ها و نیازها، متفاوت است.

وی با اظهار این امر که در تمام علوم باید دانش را در خدمت نیازهای خودمان گرفته و با واقعیت های جامعه خودمان منطبق کنیم اضافه کرد: مساله اصلی این است که علوم انسانی در تعریف، روش و هدف تابع اقتضائات و خصوصیات جوامع است و به اعتبار ماهیتش کاملاً در معرض بومی سازی است.

رئیس شورای تخصصی تحول در علوم انسانی با اشاره به این مهم که علوم انسانی در کشور های غربی نیز یکسان نیست بیان کرد: در هرکشوری علوم انسانی یک طعم و چاشنی خاصی دارد. تمدن غربی در یک امور و نگرش کلی با هم اشتراک دارند ولی وجه افتراق قابل ملاحظه ای نیز دارند.

 دکتر حداد عادل ابراز کرد: چون موضوع علوم انسانی، انسان است، از این رهگذر اختلاف نظر جدی با دیگران در تعریف انسان داریم. وی افزود: اگر انسان را متفاوت تعریف کنیم علوم انسانی نیز متفاوت خواهد بود. در تمدن غربی نوع نگاه به انسان،  به عنوان موجودی است که هستی اش با تولد آغاز و با مرگ خاتمه می یابد. تعریفی که ما از  انسان به عنوان یک مسلمان داریم، این است که مسافری می دانیم که قبل از تولد یک معنایی دارد و در جهان و بعد از مرگ نیز سرنوشتی دارد.

رئیس شورای تخصصی در تحول علوم انسانی ضمن بیان این امر که تعریف انسان در تعریف روش و هدف تأثیر می گذارد، بیان داشت: انسان چه مادی و چه مرکب از ماده و روح؛ همواره با سؤالاتی مواجه است که هرگز پاسخ این سؤالات را ازعلم نمی ­تواند کسب کند.

وی با جمع ­بندی مطالب خود در ارتباط با بومی سازی علوم انسانی تصریح کرد: در علوم انسانی از حیث موضوع، روش، هدف و فایده علم تفاوت­ های اساسی با علوم انسانی غربی داریم و لازم است مورد به مورد نشست و با استدلال عقلی دقیق اندیشید و نتایج آن را در علوم انسانی خودمان تأثیر داد.

دکتر حداد عادل تاکید کرد: از این حیث روان شناسی، سیاست، جامعه شناسی و فلسفه متفاوتی خواهیم داشت. در کشور ما قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، علوم انسانی در یک سراشیبی از غرب به سمت دانشگاه­ های ما سرازیر شده و ما به دلایل تاریخی، فکری، سیاسی و اجتماعی این جرأت را نداشتیم که سؤال و نقد کرده یا قائل به تفسیر شده و انتخاب کنیم.

وی عنوان کرد: امروزه بایستی علم غربی را بشناسیم و بر آن مسلط باشیم و تفاوت­ های خود را در مبادی و روش­ ها و کاربرد این علوم شناخته و تغییردهیم. وی تصریح کرد: مقصود از تحول علوم انسانی نفی دستاوردهای دیگران نیست، بلکه این است که ملت مسلمان ایران جایگاهش در این تحول کجاست.

دکتر حداد عادل در پایان ضمن تقدیر از برگزاری این همایش از سوی دانشگاه علامه طباطبائی اظهار داشت: باید مساله تحول را جدی گرفته و امیدواریم با همکاری استادان و مراکز تحقیقاتی این دانشگاه در تحول علوم انسانی به وجه منطقی یاری بگیریم.

كد خبر تصويري:7408
منبع خبر :روبط عمومی دانشگاه علامه طبطبایی
تاريخ خبر:1395/03/05

پیوست